18.03.14-Persbericht BVAS: BVAS reikt oplossing miniforfaits aan

Het voorstel van Dr. Marc Moens van de Belgische Vereniging van Artsensyndicaten (BVAS) om het pseudonummer van de miniforfaits bij de facturatie op nul te zetten zodat chronisch patiënten dit bedrag zelf niet meer moeten ophoesten, heeft het als oplossing gehaald.

Persbericht:

Een drietal weken geleden bracht de BVAS het afschaffen van de miniforfaits in de pers. Door de afschaffing van de miniforfaits moesten hospitalisatieverzekeringen een reeks remgelden niet meer terugbetalen. Tienduizenden chronische patiënten werden of zouden hiervan het slachtoffer worden.

Dankzij de commotie en de polemiek kwam dit item op de recente vergadering van de Overeenkomstencommissie Ziekenhuizen-Verzekeringsinstellingen en vervolgens van het RIZIV-Verzekeringscomité. Gisteren werd daar beslist om de facturatiewaarde op nul te zetten en om vanaf 1 januari 2014 een andere benamingsterm te gebruiken voor dezelfde behandelingsvorm. Dit biedt alvast een oplossing voor de vele patiënten die sinds begin 2014 plots hoge remgelden moesten betalen terwijl die bedragen voordien door hun hospitalisatieverzekering ten laste werden genomen.

Hoe de besparing van 10 miljoen euro op 63 miljoen euro, de som die in 2013 aan de miniforfaits werd betaald, bij de ziekenhuizen moet gerealiseerd worden, moet nog in de Nationale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen, sectie financiering, op de FOD Volksgezondheid worden uitgeklaard.

De BVAS betreurt dat de mutualiteiten de perverse effecten van het afschaffen van de miniforfaits niet correct hebben ingeschat of uit eigenbelang niet wilden zien. De reacties van CM-topman Marc Justaert laten een wrang gevoel na. Hij beweerde immers dat de ziekenfondsen in België een minderheid van de hospitalisatieverzekeringen in handen hebben. Recente cijfers tonen echter aan dat ruim 3 miljoen Belgen via hun mutualiteit een hospitalisatieverzekering hebben. Niet echt een minderheid op de 8 miljoen Belgen met een dergelijke verzekering.  De privéverzekeraars werden niet om hun mening gevraagd. Bij het vaststellen van de feiten veroordeelden ze de maatregel en betaalden hun aangeslotenen toch uit.

Dr. Marc Moens                                                         Dr. Roland Lemye

Ondervoorzitter BVAS                                               Voorzitter BVAS

Bron :   © BVAS

Op 19 maart 2014 verscheen bovenstaand persbericht al in de digitale pers:

www.zorgAnderstv.be

Artsenkrant :